نويسنده: دبورا تکاک
مترجم: مينا اسماعيلي



 

6 توصيه براي رفع کبودي

تنها اگر خود را در پنبه بپيچيد از کبودي و خونمردگي در امان خواهيد بود. اما مي توان از احتمال ايجاد کبودي هاي وسيع کاست و آن هايي را که هرازگاهي اتفاق مي افتند درمان کرد. اکنون مي گوييم که چگونه مي توان اين کار را انجام داد.

خنک کردن محل کبودي

براي درمان هر نوع صدمه و آسيبي که احتمال مي رود به خونمردگي و کبودي منتهي شود از يک کيسه يخ کمک بگيريد. پس از وقوع حادثه بايد هرچه سريع تر از کيسه يخ استفاده کنيد و اگر در اثر ضربه ي وارده احتمال ايجاد کبودي وجود داشته باشد و درمان را تا 24 ساعت ادامه دهيد. از کيسه يخ به فواصل 15 دقيقه استفاده نماييد. در اين فواصل موضع را گرم نکنيد. بلکه بگذاريد پوست خود به طور عادي گرم شود. سرد کردن موجب انقباض رگ ها مي شود. يعني خون کمتري به نسوج سرازير شده و از ايجاد آن لکه ي بزرگ سياه جلوگيري مي شود. به علاوه کيسه يخ از تورم کاسته و محل آسيب ديده را بي حس مي کند. بنابراين در صورت استفاده از کيسه يخ درد کمتري احساس مي شود.

استفاده از گرما به دنبال سرما

پس از گذشت 24 ساعت به منظور اتساع عروق و افزايش گردش خون موضع را گرم کنيد.

بالا آوردن پا

کبودي مانند مخزن کوچکي از خون است. خون نيز مانند هر مايع ديگر رو به پايين جريان مي يابد. اگر زياد بايستيد، خوني که در ناحيه ي کبودي جمع شده به بافت هاي نرم تراوش مي کند و نقطه ي ديگري را براي تجمع پيدا مي کند.

افزودن مقداري ويتامين C به رژيم غذايي روزانه

مطالعات انجام شده در کاروليناي شمالي آمريکا نشان مي دهند افرادي که در برنامه ي غذايي خود از ويتامين C کافي استفاده نمي کنند به راحتي دچار کبودي مي شوند. به علاوه زخم هاي اين افراد کندتر التيام مي يابد. ويتامين C به ساخت بافت کلاژن محافظ در اطراف عروق خوني پوست کمک مي کند. صورت، دست ها (از مچ تا انگشتان) و پاها (از مچ پا تا سرانگشتان) نسبت به ران ها کلاژن کمتري دارند. بنابراين کبودي در اين نواحي تيره تراست. اگر به راحتي دچار کبودي مي شويد، براي کمک به ساخت کلاژن، روزانه 3 بار و هر بار 500 ميلي گرم ويتامين C مصرف نماييد. اگرچه ظاهراً ويتامين C سمي نيست، ولي طبعاً مصرف دوز بالاي آن نيز مورد تأييد پزشک واقع نخواهد شد.

دقت در مصرف داروها

افرادي که جهت کنترل بيماري هاي قلب آسپيرين مصرف مي کنند، در مي يابند که کوچک ترين ضربه اي مي تواند به راحتي به بروز کبودي منتهي گردد. بعضي از افرادي که داروهاي رقيق کننده ي خون مصرف مي نمايند نيز به سادگي دچار کبودي مي شوند. ساير داروها از قبيل داروهاي ضد التهاب، ضد افسردگي يا ضد آسم مي توانند مانع از تشکيل لخته درزير پوست و ايجاد کبودي هاي بزرگ تر گردند. چنانچه از داروهايي که بروز کبودي را تسهيل مي نمايند استفاده مي کنيد، در اين باره با پزشک خود مشورت نماييد.

مجبور نيستيد به خود ضربه بزنيد که دچار کبودي شويد

علاقمندان به ورزش در تعطيلات آخر هفته، شنبه يا يکشنبه ي پس از مسابقات فوتبال در زمين سنگفرش يا پس از شرکت در کلاس ورزش هاي ايروبيک، ممکن است متوجه ي کبودي و خونمردگي در بدن خود شوند.
ورزش گاهي باعث ايجاد پارگي بسيار کوچک در عروق خوني مي گردد. هنگامي که اين پارگي اتفاق مي افتد خون به نسوج اطراف تراوش کرده و بروز کبودي را سبب مي شود. اگر يک يا دو روز پس از ورزش متوجه کبودي شديد، موضع را گرم کنيد تا بر سرعت روند بهبودي افزوده گردد.

هشدار پزشکي

کبودي با نامي ديگر

اگر متوجه شديد که به راحتي دچار کبودي مي شويد و چنانچه نتوانستيد علت آن را بيابيد، با پزشک خود در اين باره صحبت کنيد. گاهي اوقات کبودي علامت يک بيماري است. بيماري ايدز (AIDS) مي تواند موجب ايجاد کبودي هاي بنفش رنگي شود که شبيه کبودي اند و برطرف نمي شوند.(1)

پي نوشت :

1. در واقع بعضي از اين کبودي ها، اصلاً خونمردگي نيستند و ضايعات ديگري نظير «سارکوم کاپوزي» (نوعي سرطان پوست، شايع در بيماري ايدز) مي باشند. «ويراستار پزشکي»

منبع مقاله :
تکاک، دبورا، (1388) درمان هاي خانگي، مترجم: مينا اسماعيلي، ويراستار پزشکي: نويد محمدي، تهران: گلبرگ، چاپ پنجم